Sari la continut

Iisus Hristos
Daca esti cumva stapanitor cu mare putere, sa nu ameninti lesne cu moartea pe cineva, cunoscand ca dupa fire si tu esti supus mortii si sufletul se dezbraca de trup ca de cea din urma haina. Aceasta cunoscand-o lamurit, lucreaza cu blandete si facand bine multumeste neincetat lui Dumnezeu. Caci cel ce nu se milostiveste, nu are virtute intru sine (Sf.Antonie Cel Mare -- Filocalia vol.1)

Traficul site-ului nostru este monitorizat si promovat de:

Cuviosul Ambrozie de la Optina


3 postari la acest topic

#1 | pid:4474 | tid:2428
BogdanO

    Avansat

  • cruce Operator
  • 1251 Posturi:
  • Parte:Barbateasca
  • Locatie:Cu gandul in iad
  • Preocupari:invatatura ortodoxa a sfintilor parinti
  • Confesiune:crestin-ortodox
Slăbiciunea în post si dreapta socoteala in post

Cum a petrecut maica N. prima săptămână [din post]? După rân-duiala de dinainte sau după cea nouă? Nevoia şi neputinţa sunt pline de înţelepciune, pentru că îl determină pe om să se smerească şi să se supună - să se umilească. Nevoia nu cunoaşte legea. Totuşi, aşa gândesc numai eu, care de multă vreme sunt neputincios şi bolnav. Dar pentru cineva care abia s-a îmbolnăvit, e cam greu să adopte îngăduinţa. Totuşi, există şi cuvântul Sfinţilor Părinţi, care spune că nu trebuie să fim ucigători de trup, ci ucigători de patimi. Insă Apostolul scrie că fiecare să fie deplin încredinţat în mintea lui (Rom. 14, 5). (Cuviosul Ambrozie, 23, Partea I, p. 44)

Mă întrebi: dacă doctorul şi maica egumenă te vor sili să mănânci peşte în Postul Mare, ce să faci? Dacă vei slăbi foarte mult de la mâncarea de post, atunci te poţi învoi să mănânci şi peşte, având în vedere boala, dar după aceea trebuie să faci pocăinţă pentru lucrul acesta. Totuşi, să-'"ţi asculţi şi conştiinţa ta, întrucât ea poate hotărî în legătură cu această dezlegare. în cartea Avvei Dorotei se spune că pe măsura credinţei şi verdeţurile şi cartofii pot înlocui ouăle. Trebuie prin toate mijloacele să încerci să vezi cât de bună este pentru tine mâncarea de post, chiar de va trebui să suferi puţin, iar apoi se va vedea ce va trebui să hotărăşti. (Cuviosul Ambrozie, 23, Partea a III-a, p. 111)

Dacă conştiinţa frăţiei voastre nu este de acord să mâncaţi de dulce în post, chiar ţinând cont de boală, atunci nu trebuie să nesocotiţi sau să siliţi conştiinţa. Mâncarea de dulce nu vă poate vindeca de boală şi de aceea mai târziu vă veţi tulbura pentru faptul că aţi procedat împotriva bunelor îndemnuri ale conştiinţei. Mai bine din mâncarea de post alegeţi-vă ceva hrănitor şi uşor de mistuit pentru stomacul frăţiei voastre. Se întâmplă ca unii bolnavi să întrebuinţeze în post mâncarea de dulce ca pe un tratament şi după aceea să facă pocăinţă pentru faptul că din pricina bolii au încălcat regulile Sfintei Biserici privind postul. Insă fiecare trebuie să ia aminte şi să lucreze potrivit cu propria conştiinţă şi cu structura sa duhovnicească, ca nu cumva prin tulburare şi făţărnicie să slăbească şi mai mult.
Eu v-am spus părerea mea, după cum înţeleg, iar frăţia voastră alegeţi ce vă este mai de folos. (Cuviosul Ambrozie, 23, Partea I, pp. 172-173)
† ....Nu stii că, de ti-ai vărsa sângele tău pentru El, nici asa n-ai făcut ce erai dator să faci că altul e sângele Stăpânului, si altul sângele robului! Pocăieste-te si întoarce-te înainte de iesirea sufletului, ca nu cumva să vină moartea si tot leacul pocăintei să fie fără de folos. Că aici, pe pământ, are putere pocăinta;si numai aici; în iad n-are nici o putere. Să căutăm pe Domnul, cât avem timp! ...† (Sf.Ioan Gura de Aur)
"Tine-ti mintea in iad si nu deznadajdui" (Sfantul Siluan Athonitul)
"învatarea de vorbe nu foloseste nimic, daca lipseste purtarea sufletului cea placuta lui Dumnezeu. Dar pricina tuturor relelor este amagirea si ratacirea si necunostinta lui Dumnezeu † (Sf.Antonie Cel Mare)
"Credinţa dreaptă nu ne foloseşte cu nimic, atunci când avem o viaţă stricată"(Sf.Ioan Gura de Aur)
"283. Cunostinta fara lucrare, nu va mîntui pe nimeni în ziua mortii si a dreptei judecati a lui Dumnezeu.
284. Vai de noi, cei de azi, care ne silim sa învatam teorie multa si nu luam aminte la sudoarea cea din lucrare si la filosof ia cea din traire."

#2 | pid:4476 | tid:2428
BogdanO

    Avansat

  • cruce Operator
  • 1251 Posturi:
  • Parte:Barbateasca
  • Locatie:Cu gandul in iad
  • Preocupari:invatatura ortodoxa a sfintilor parinti
  • Confesiune:crestin-ortodox
Măsura postului

Vine Postul Mare, în care mai cuvenită decât orice este tăcerea cea înţeleaptă (nu să fim ca peştele fără de glas, ci să vorbim cu măsură). Pentru că, după cuvântul Sfântului Vasile cel Mare, măsura înfrumuseţează orice lucru, adică dreapta socoteală, care va fi cea mai trebuincioasă în Postul Mare, ce va urma.
îmi scrii că şi maica N. a început să se teamă de acest post. Şi tu şi eu avem teamă faţă de el. Iar acest lucru arată clar că tuturor ni s-a împuţinat puterea trupească, se înţelege, în măsură diferită. Cel ce era postitor se teme, fără să aibă nădejde că va ţine postul ca înainte. Iar cine şchiopăta şi slăbea în celelalte posturi, se teme că va slăbi şi se va istovi şi mai mult în ciuda regulilor necesare ale postului. Eu niciodată nu am fost postitor, din pricina neputinţei şi a bolii trupeşti, şi spre îndreptăţirea mea urmez regula apostolică (a 70-a sau cea din preajma ei), prin care femeilor lăuze şi slăbite li se dă voie în Săptămâna Patimilor să dezlege la vin şi untdelemn. Dacă acest lucru este corect sau incorect, numai neputinţa şi boala trupească ştiu şi sunt în stare să decidă. Nu fără motiv a scris Sfântul Isaac Sirul, întâiul dintre marii postitori: dacă silim trupul neputincios peste puterile lui, atunci vor veni tulburare după tulburare. De aceea, ca să nu ne tulburăm fără rost, mai bine să fim îngăduitori cu neputinţa trupească, atât cât va trebui.
Cuviosul Ioan Damaschin spune că celui neputincios smerenia şi mulţumirea îi sunt mai de folos decât nevoinţele peste măsură. Totuşi, celui ce a putut posti înainte nu îi este uşor să renunţe dintr-odată la rânduiala sa. Şi iarăşi repet că nevoia este înţeleaptă. Noi nu suntem mai presus decât Sfântul Ioan Gură de Aur, pe care neputinţa trupească îl silea să locuiască în oraş ca să aibă hrană uşoară: simplă, dar uşor de mistuit. Spre ruşinea mea trebuie să recunosc că, de vreme ce eu niciodată nu am fost un postitor, v-am scris toate acestea cumva spre îndreptăţirea mea. Şi la cele spuse adaug cuvântul evanghelic al Domnului: Cine poate înţelege să înţeleagă (Matei 19,12). (Cuviosul Ambrozie, 23, Partea I, pp. 43-44)

Postul este lăudabil şi necesar la vremea sa şi la locul său: mai bine să întrebuinţezi cu măsură mâncarea şi băutura, evitând îmbuibarea, care are ca semn îngreuierea şi, pe de altă parte, evitând înfrânarea peste măsură şi necuvenită. Ambele extreme sunt rele şi vătămătoare. Iar măsura şi calea de mijloc îl fac pe om mai apt pentru lucrarea duhovnicească. (Cuviosul Ambrozie, 23, Partea a II-a, p. 92)

Când te pregăteşti pentru împărtăşanie, trebuie să mănânci (în afară de cazul, în care eşti bolnavă) mâncare fără ulei; în ajunul împărtăşirii, după pavecerniţă, nu se mănâncă nimic. în celelalte zile, după priveghere, cei sănătoşi şi puternici, de asemenea, nu trebuie să mănânce nimic, iar cei slabi şi neputincioşi trebuie să se pună de acord cu neputinţa lor: dacă pot, să rabde, iar, dacă nu pot, să mănânce puţin şi să se smerească pentru aceasta şi să se socotească neputincioşi şi neîndreptaţi. (Cuviosul Ambrozie, 23, Partea a III-a, pp. 93-94)
† ....Nu stii că, de ti-ai vărsa sângele tău pentru El, nici asa n-ai făcut ce erai dator să faci că altul e sângele Stăpânului, si altul sângele robului! Pocăieste-te si întoarce-te înainte de iesirea sufletului, ca nu cumva să vină moartea si tot leacul pocăintei să fie fără de folos. Că aici, pe pământ, are putere pocăinta;si numai aici; în iad n-are nici o putere. Să căutăm pe Domnul, cât avem timp! ...† (Sf.Ioan Gura de Aur)
"Tine-ti mintea in iad si nu deznadajdui" (Sfantul Siluan Athonitul)
"învatarea de vorbe nu foloseste nimic, daca lipseste purtarea sufletului cea placuta lui Dumnezeu. Dar pricina tuturor relelor este amagirea si ratacirea si necunostinta lui Dumnezeu † (Sf.Antonie Cel Mare)
"Credinţa dreaptă nu ne foloseşte cu nimic, atunci când avem o viaţă stricată"(Sf.Ioan Gura de Aur)
"283. Cunostinta fara lucrare, nu va mîntui pe nimeni în ziua mortii si a dreptei judecati a lui Dumnezeu.
284. Vai de noi, cei de azi, care ne silim sa învatam teorie multa si nu luam aminte la sudoarea cea din lucrare si la filosof ia cea din traire."

#3 | pid:4485 | tid:2428
BogdanO

    Avansat

  • cruce Operator
  • 1251 Posturi:
  • Parte:Barbateasca
  • Locatie:Cu gandul in iad
  • Preocupari:invatatura ortodoxa a sfintilor parinti
  • Confesiune:crestin-ortodox
Postul

La întrebarea: „Nu este totuna pentru Dumnezeu felul de mâncare?", stareţul a răspuns: „Nu mâncarea are importanţă, ci porunca, Adam a fost izgonit din rai nu pentru că a mâncat, ci doar pentru că a mâncat din pomul oprit. De aceea şi acum marţea şi joia putem mânca ce vrem şi nu suntem pedepsiţi pentru aceasta, dar, dacă mâncăm miercurea şi vinerea, suntem pedepsiţi, pentru că nu ascultăm porunca. Deosebit de important aici este faptul că prin ascultare se lucrează supunerea." (Cuviosul Ambrozie, 1, Partea a II-a, p. 8)

Mă bucur foarte mult că angajaţii dumneavoastră au început să cinstească miercurea şi vinerea, fără să încalce regula Bisericii privind postul. Exemplele nemţilor şi ale celorlalţi străini i-au dus la rătăcire pe ruşii ortodocşi, învăţându-i să nu cinstească postul şi convingându-i că mâncarea este un păcat mic sau nu este deloc păcat. Dacă acest lucru ar fi adevărat, atunci Adam şi Eva nu ar fi fost izgoniţi din rai pentru că au mâncat din rodul pomului oprit, iar pomul acela era smochin. însă puterea păcatului a stat nu în rodul pomului, ci în interdicţie şi neascultare. Aşa şi acum păcatul nu constă în mâncare, ci în interdicţie şi încălcarea regulilor Bisericii. (Cuviosul Ambrozie, 23, Partea I, p. 86)

în ultima scrisoare am văzut iarăşi planul ascuns al nestatorniciei şi samavolniciei, adică să nu te arăţi în anumite zile la masă, datorită postului. Urmează-l mai bine pe Cuviosul Teodor Studitul, care mergea in fiecare zi la masă şi, în acelaşi timp, era şi postitor. (Cuviosul Ambrozie, 23, Partea a II-a, p. 92)

îmi scrii în scrisoare că în săptămâna brânzei ai fost, după părerea ta, într-o stare bineplăcută Domnului, că şi jumătate de ceas îţi era greu să te îndeletniceşti cu ceva, în afară de pomenirea Domnului şi de citirea cărţilor sfinte. Iar în prima săptămână din post, după o asemenea mângâiere duhovnicească, ţi-a venit o puternică luptă trupească, iar apoi istovire sufletească. Şi mă întrebi: cum de s-a putut întâmpla lucrul acesta? Cauzele lui le expui tu însăţi în scrisoarea ta. Prima constă în îndoiala şi tulburarea datorate faptului că nu ţii postul aşa cum trebuie, iar apoi cârtirea împotriva Domnului. Sfântul Isaac Şirul scrie că toate neputinţele omeneşti le rabdă Dumnezeu; însă pe omul cârtitor nu rabdă să nu-1 pedepsească. A doua cauză care a ridicat această luptă asupra ta este postul samavolnic. Cât timp ai trăit singură, orice făceai, îţi mergea bine, pentru că Domnul îngăduia râvna ta nesăbuită. Dar, dacă ai o relaţie duhovnicească cu cineva, nu se mai cuvine să trăieşti după voia ta sau să iei asupra ta nevoinţe nechibzuite, împotriva binecuvântării sau sfatului primit, căci astfel nu numai că nu poţi fi plăcută lui Dumnezeu, dar o asemenea samavolnicie nu rămâne nepedepsită şi atrage asupra omului ispite. îmi povesteşti cum înainte în aceeaşi situaţie postul te ajuta şi mă rogi să-ţi dau binecuvântare să faci iarăşi acelaşi lucru, dacă lupta nu va înceta. Sfântul Ioan Scărarul scrie: „Cine încearcă să curme această luptă numai prin înfrânare, acela se aseamănă celui ce înoată numai cu o mână şi vrea să iasă la suprafaţa apei", iar în alt loc arată adevăratul mijloc: „Dacă te însoţeşti cu ascultarea, prin aceasta vei scăpa de ea (adică de lupta trupului) şi, dacă dobândeşti smerenia, cu aceasta îi vei tăia capul". Dar la tine postul este unit cu îngâmfarea şi neascultarea: aşadar, ce folos poţi avea de aici? Având sănătatea slabă, nevoinţele nechibzuite şi samavolnice pot numai să te istovească de tot şi să te facă bună de nimic, iar în privinţa luptei poţi dobândi uşurare numai prin pocăinţă smerită şi prin chemarea smerită a ajutorului lui Dumnezeu, pe lângă ascultare şi înfrânarea cu măsură. (Cuviosul Ambrozie, 23, Partea a III-a, pp. 90-91)
† ....Nu stii că, de ti-ai vărsa sângele tău pentru El, nici asa n-ai făcut ce erai dator să faci că altul e sângele Stăpânului, si altul sângele robului! Pocăieste-te si întoarce-te înainte de iesirea sufletului, ca nu cumva să vină moartea si tot leacul pocăintei să fie fără de folos. Că aici, pe pământ, are putere pocăinta;si numai aici; în iad n-are nici o putere. Să căutăm pe Domnul, cât avem timp! ...† (Sf.Ioan Gura de Aur)
"Tine-ti mintea in iad si nu deznadajdui" (Sfantul Siluan Athonitul)
"învatarea de vorbe nu foloseste nimic, daca lipseste purtarea sufletului cea placuta lui Dumnezeu. Dar pricina tuturor relelor este amagirea si ratacirea si necunostinta lui Dumnezeu † (Sf.Antonie Cel Mare)
"Credinţa dreaptă nu ne foloseşte cu nimic, atunci când avem o viaţă stricată"(Sf.Ioan Gura de Aur)
"283. Cunostinta fara lucrare, nu va mîntui pe nimeni în ziua mortii si a dreptei judecati a lui Dumnezeu.
284. Vai de noi, cei de azi, care ne silim sa învatam teorie multa si nu luam aminte la sudoarea cea din lucrare si la filosof ia cea din traire."

#4 | pid:4488 | tid:2428
BogdanO

    Avansat

  • cruce Operator
  • 1251 Posturi:
  • Parte:Barbateasca
  • Locatie:Cu gandul in iad
  • Preocupari:invatatura ortodoxa a sfintilor parinti
  • Confesiune:crestin-ortodox
Despre hrana
îmi scrii despre mâncare, că îţi este greu să te deprinzi a mânca câte puţin, astfel încât după masă să fii încă flămândă. Sfinţii Părinţi au stabilit cu privire la mâncare trei trepte: înfrânarea, adică după masă să fii puţin flămând; îndestularea, adică să nu fii nici sătul, nici flămând; şi săturarea, adică să fii sătul, însă fără să te îmbuibi. Din aceste trei trepte fiecare îşi poate alege una, în funcţie de puterile şi alcătuirea sa - şi cel sănătos şi cel bolnav. Pentru cel din urmă este greu să mănânce o dată în zi. (Cuviosul Ambrozie, 23, Partea a III-a, p. 96)

Fericit este monahul care se poate mulţumi cu masa de obşte. (Cuviosul Ambrozie, 1, Partea I, p. 50)

Să mănânci în funcţie de foamea pe care o ai, nu de cum te văd ceilalţi. (Cuviosul Ambrozie, 23, Partea a II-a, p. 60)

Aud că în privinţa mâncării nu aveţi o rânduială. Trebuie ca în zilele obişnuite să pregătiţi numai trei feluri de mâncare: hrană rece, ciorbă de varză şi caşă sau - ciorbă de varză, supă de cartofi şi caşă şi în sărbători patru feluri de mâncare - hrană rece, ciorbă de varză, supă cu tăiţei şi caşă. Există prin părţile frăţiei voastre un fel de porumb, cu care aţi putea din când în când să înlocuiţi caşa, ca să nu vă îndepărtaţi de pravilele mănăstireşti; şi pepene să nu daţi mereu la trapeză, ci cu chibzuială, în sărbători sau la anumite ocazii. (Cuviosul Ambrozie, 23, Partea a III-a, p. 132)

Acest post a fost editat de BogdanO: 06 August 2011 - 08:37 AM

† ....Nu stii că, de ti-ai vărsa sângele tău pentru El, nici asa n-ai făcut ce erai dator să faci că altul e sângele Stăpânului, si altul sângele robului! Pocăieste-te si întoarce-te înainte de iesirea sufletului, ca nu cumva să vină moartea si tot leacul pocăintei să fie fără de folos. Că aici, pe pământ, are putere pocăinta;si numai aici; în iad n-are nici o putere. Să căutăm pe Domnul, cât avem timp! ...† (Sf.Ioan Gura de Aur)
"Tine-ti mintea in iad si nu deznadajdui" (Sfantul Siluan Athonitul)
"învatarea de vorbe nu foloseste nimic, daca lipseste purtarea sufletului cea placuta lui Dumnezeu. Dar pricina tuturor relelor este amagirea si ratacirea si necunostinta lui Dumnezeu † (Sf.Antonie Cel Mare)
"Credinţa dreaptă nu ne foloseşte cu nimic, atunci când avem o viaţă stricată"(Sf.Ioan Gura de Aur)
"283. Cunostinta fara lucrare, nu va mîntui pe nimeni în ziua mortii si a dreptei judecati a lui Dumnezeu.
284. Vai de noi, cei de azi, care ne silim sa învatam teorie multa si nu luam aminte la sudoarea cea din lucrare si la filosof ia cea din traire."





1 User(i) citesc acest topic

0 memberi, 1 vizitatori, 0 useri anonimi