Sari la continut

Iisus Hristos
Trupul vede prin ochi; iar sufletul prin minte. Si precum trupul fara ochi e orb si nu vede soarele, care lumineaza tot pamantul si marea, nici nu se poate bucura de lumina, asa si sufletul, daca nu are minte buna si vietuire cuvioasa, este orb si nu intelege pe Dumnezeu, Facatorul si Binefacatorul tuturor, si nu-L preamareste, nici nu va putea sa se bucure de nestricaciunea Lui si de bunurile vesnice. (Sf.Antonie Cel Mare -- Filocalia vol.1)

Traficul site-ului nostru este monitorizat si promovat de:
INFO
Daca sunteti interesat de o resursa anume(de exemplu: actualizare ei) puteti apasa pe butonul "Urmareste aceasta resursa";aceasta va permite site-ului sa va anunte automat printr-un mesaj cand resursa a fost modificata/actualizata, astfel putand fi usor de monitorizat resursele interesate.De asemenea, daca adresa de descarcare a resursei nu mai este valida/functionala puteti comunica acest lucru comunitatii folosind butonul "Raporteaza resursa" situat in partea de jos a descrierii resursei.NU postati astfel de cereri la comentariile(recenzia) resursei

Autor

SUPPORT TOPIC Informatie Resursa

  • Publicat: Jul 13 2008 04:45 PM
  • Ultima Actualizare: Sep 17 2017 09:21 PM
  • Dimensiune Resursa: Necunoscut
  • Vizionari: 5635
  • Descarcari: 403
  • Format Document: pdf
  • Document Scanat Imagine sau Text?: Scanat Imagine
  • Dimensiunea: 14.46 MB
  • Editura: INSTITUTUL BIBLIC SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMANE
  • Anul Editiei: Bucuresti, 1992
  • ISBN: 973-9130-13-5

Descarca Ascetica si mistica ortodoxa - Pr.Dumitru Staniloae

* * * - - 2 Voturi



Captura Imagine
Dacă Morala creştină, generală şi specială, expune condiţiile vieţii morale creştine (legea morală, conştiinţa şi libertatea), cum şi doctrina, in formă analitică, despre păcate şi virtuţi, privite ca nişte stări de sine nelegate între ele, Spiritualitatea ortodoxă prezintă procesul înaintării creştinului pe drumul desăvîrşirii în Hristos, prin curăţirea de patimi şi prin dobîndirea virtuţilor, proces care se săvîrşeşte într-o anumită ordine. Cu alte cuvinte, ea descrie modul în care creştinul poate înainta de la o curăţire de o patimă, la curăţirea de alta şi, deodată cu aceasta, la dobîndirea diferitelor virtuţi, acestea înscriin-du-se pe o anumită scară de desăvîrşire şi culminînd în iubire, starea care reprezintă curăţirea de toate patimile şi dobîndirea tuturor virtuţilor. Inaintînd spre această culme, omul înaintează totodată în unirea cu Hristos şi, odată cu aceasta, în cunoaşterea Lui prin experienţă, care e totodată şi îndumnezeirea sa.
In lumina spiritualităţii ortodoxe, morala creştină nu mai apare ca o simplă împlinire a unor datorii impuse de poruncile lui Dumnezeu, datorii care în viaţa aceasta nu-1 duc nicăieri, ci îi asigură doar mîn-tuirea ca răsplată exterioară în viaţa) viitoare. Creştinul creşte în Dumnezeu încă în cursul vieţii acesteia, căci împlinirea acestor porunci efectuează o transformare treptată în fiinţa lui, sau o umplere a lui tot mai mult de prezenţa lucrătoare a lui Dumnezeu.
Astfel, desăvirşirea sau unirea noastră cu Dumnezeu este nu numai o ţinta, ci şi un progres nesfîrşit. Totuşi, pot fi distinse pe acest drum două mari etape : una, a înaintării spre desăvîrşire, prin eforturi de purificare de patimi şi de dobîndire a virtuţilor; şi o alta, de viaţă mereu mai înaintată în unirea cu Dumnezeu, în care lucrarea omului este înlocuită cu lucrarea lui Dumnezeu, omul dind din partea sa mai mult receptivitatea, sau deschiderea pentru umplerea lui de tot mai multă viaţă dumnezeiască.
In Răsărit se mai foloseşte, pentru caracterizarea acestei uniri, şi termenul îndrăzneţ de indumnezeire sau de participare Ia dumnezeire.

<b>Cuprins</b>
INTRODUCERE
1. Ţinta spiritualităţii ortodoxe şi drumul spre ea 5
2. Sensul şi posibilitatea unirii creştine cu Dumnezeu 13
3. Spiritualitatea ortodoxă şi participarea omului duhovnicesc la viaţa semenilor 24
4. Sfînta Treime — baza spiritualităţii creştine 29
5. Caracterul hristologic-pnevmatologic-bisericesc al spiritualităţii ortodoxe 38
6. Marile etape ale vieţii spirituale 50
PARTEA INTIIA
PURIFICAREA
A. Despre patimi 55
1. Esenţa patimilor 55
2. Patimi şi afecte 61
3. Cauzele ultime ale patimilor şi efectele lor 66
4. Patimile şi facultăţile sufletului 71
5. Cum se stirnesc patimile 83
6. Impătimirea şi grija 88
B. Purficarea de patimi prin virtuţi 91
1. Ordinea purificării şi metodele duhovniceşti patristice 91
2. Credinţa, condiţie primordială a purificării 95
3. Frica de Dumnezeu şi gîndul la Judecată 100
4. Pocăinţa 104
5. Infrinarea 116
6. Paza mintii sau a gindurilor 125
7. Răbdarea necazurilor 134
8. Nădejdea 143
9. Blindeţea şl smerenia 145
10. Nepătimirea sau starea nepătimaşă 150
PARTEA A DOUA
ILUMINAREA
1. Darurile Sfintului Duh 157
2. Contemplarea lui Dumnezeu In creaţie 164
3. înţelegerea duhovnicească a Scripturii 183
4. Cunoaşterea negativă şi apofatică a lui Dumnezeu, in general 188
5. Treptele apofatismului 195
6. Dinamica raportului dintre teologia negativă şi cea afirmativă 202
7. Rugăciunea curată 211
8. Metodele pentru Înlesnirea rugăciunii curate 217
9. Spre Iisus, prin adincul nostru 237
10. Odihna minţii său apofatismul de gradul al doilea 247
PARTEA A TREIA
DESAVIRŞIREA PRIN UNIREA CU DUMNEZEU SAU PRIN INDUMNEZEIRE
1. Dragostea şi nepătimirea 254
2. Dragostea, ca factor de unire desăvirşită şi ca extaz 260
3. Dragostea, cunoaşterea şi lumina dumnezeiască 277
4. Despre indumnezeire 309





Alte resurse care v-ar putea interesa





utilizator(i) activi in ultimile 3 minute

0 memberi, 1 vizitatori, 0 useri anonimi


Google